Manu Amazon Jungle Tour - Reisverslag uit Atalaya, Peru van Don V - WaarBenJij.nu Manu Amazon Jungle Tour - Reisverslag uit Atalaya, Peru van Don V - WaarBenJij.nu

Manu Amazon Jungle Tour

Door: Don

Blijf op de hoogte en volg Don

05 November 2012 | Peru, Atalaya

1e dag: Cusco-Nevelwoud
´s Morgens vroeg vertrekken we uit Cusco. We maken een 8 uur durende reis per bus over de Andes. Alleen het eerste uur zijn de wegen verhard, daarna wordt het hobbelen over de onverharde wegen. In het dorpje Paucartambo stoppen we voor een kop koffie. Vervolgens maken we een stop op het hoogste punt van Manu, dat op 3.530 meter hoogte ligt. Vanaf dit punt “duiken” we het nevelwoud in en maken dan een wandeling naar de Cock-of-the-Rock. Hier zien we een bizarre voorstelling van de mannetjesvogels. De eerste nacht verblijven we in de San Pedro lodge, op 1.600 meter hoogte.

2e dag: Nevelwoud – Cocha Machuhuasi - Pantiacolla Lodge
We vervolgen onze busreis naar het tropische laagland regenwoud. In het kleine dorpje Atalaya op 650 m hoogte, stappen we over op onze gemotoriseerde kano en navigeren we 2 uur lang de turbulente Alto Madre de Dios rivier af. Vanaf de boot hebben we prachtig uitzicht op de uitlopers van het Andesgebergte. Onderweg bezoeken we de meren van de Alto Madre de Dios rivier, Cocha Machuhuasi. In dit meer bevinden zich Kaaimannen, de Hoatzin met zijn prehistorische uiterlijk en vele andere bijzondere vogels. Er zijn kleine balsa vlotten om het meer goed te kunnen verkennen. We vervolgen onze bootreis via de Alto Madre de Dios rivier naar onze rustieke en comfortabele Pantiacolla
Lodge waar we twee nachten zullen verblijven. Het bos rondom de Pantiacolla Lodge is een speciaal regenwoud: hier ontmoeten de Andes en het lage tropische regenwoud elkaar. Hier kun je diverse vogels, insecten en planten tegenkomen uit beide zones. De eerste wandeling is een route door het laagland, op zo´n 400m boven zeeniveau. Later maken we een avondwandeling; bij het licht van een zaklamp gaan we op zoek naar insecten, slangen en de unieke nacht-aap of ´douricouli´.

3e dag: Kleimuur voor papegaaien
´s Ochtends vroeg vertrekken we met de boot naar een nabij gelegen kleimuur voor papegaaien en de zeldzame blauw-koppige ara. Het spektakel dat deze vogels brengen is indrukwekkend om te zien en om te horen! Vanuit hier bewandelen we een aantal hoger gelegen routes in het Pantiacolla gebergte. ´s Avonds bezoeken we Ranachocha, het Kikkermeer. We overnachten in Pantiacolla Lodge.

4e dag: Warmwaterbronnen - Nevelwoud
Na een laatste ochtendwandeling in Pantiacolla, vertrekken we met de boot naar de warmwaterbronnen van Shintuya voor een rustgevend mineralen- en modderbad. Hierna vervolgen we onze reis met de boot naar Atalaya. Vanuit Atalaya nemen we de bus terug door het Andes gebergte. Onderweg bezoeken we een Orchideeën-tuin. We brengen onze laatste nacht door in Posada San Pedro.

5e dag: Huatocto - Cusco
´s Morgens vroeg wandelen we naar het platform van de Cock-of-the-Rock, om nogmaals de voorstelling van de mannetjesvogels met eigen ogen te bekijken. Daarna wandelen we door het nevelwoud totdat onze bus ons ophaalt om door te rijden naar Huatocto, vlakbij Paucartambo. Huatocto is een traditionele gemeenschap uit de Andes. Vroeger in koloniale tijden was zich hier een grote hacienda (boerderij) en deze bevond zich bovenop Inca ruïnes! Vanuit hier rijden we terug naar Cusco, waar we aan het einde van de middag aankomen.

• 05 November 2012 - 22:55

Anika:

tio, het was geweldig hè! Zo mooi daar... wat een herinnering weer! Geniet nog van alles hier! En af en toe een beetje werken hahaha

• 05 November 2012 - 23:14

Marja:

Hoi Don,

Ben een beetje jaloers! Mag wel zeker! Groetjes aan Anika! Opdracht vanuit een druilerig Nederland....GENIET! En als je thuis bent wil ik alles horen! Groetjes, Marja

• 06 November 2012 - 13:33

Annelies Brands:

Hoi Don.
    Hoe heerlijk is het je verhalen te lezen over je mooie tocht.
    Ik zou graag een vlieg zijn die op je schouder zit en zo alles mee willen maken.
    Helaas moet ik het doen met je verhalen, maar schitterend, ga zo door en GENIET.
    groetjes uit Brabant. Annelies