Aardbevingsalarm - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Don V - WaarBenJij.nu Aardbevingsalarm - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Don V - WaarBenJij.nu

Aardbevingsalarm

Door: Don

Blijf op de hoogte en volg Don

15 November 2012 | Peru, Cuzco



Vanmorgen ging ik op pad om mijn was naar de "Lavanderia" te brengen en om weer beltegoed voor mijn internetverbinding te kopen.
Terwijl ik voor de deur van de wasserette sta hoor ik allemaal sirenes en alle mensen komen uit alle gebouwen naar buiten.
Het verkeer wordt volledig stilgelegd en er ontstaat een stilte die onwezenlijk overkomt hier in Cusco.
Een aardbevingsalarm!

Gelukkig vertelde iemand van de wasserette dat het een "simulación de sismo" was. Een oefening dus.

En op mijn vraag of het alleen in het centrum is krijg ik te horen dat het een landelijke oefening is, omdat de Peruanen onvoldoende voorbereid zijn op aardbevingen.

En aardbevingen komen nu eenmaal regelmatig voor hier.
In de eerste 6 maanden van 2012 waren er 99 aardbevingen in Peru. De meeste daarvan tussen 4 en 6 op de schaal van Richter.
Dit aantal aardbevingen in Peru is absoluut niet ongewoon en daarom had het "National Institute of Civil Defense" voor vandaag om 10:00 uur een landelijk oefening georganiseerd.

UPDATE:
Maar gezien de reactie hieronder, zijn er toch altijd weer mensen die niet aan zo'n oefening meedoen en gewoon door blijven werken! ;-)


  • 15 November 2012 - 17:56

    Anika:

    hahahha.... hier in San Sebastían heb ik niets van deze oefening gemerkt... hier werd gewoon gewerkt ;-)

  • 15 November 2012 - 18:24

    Willeke:

    Hoi,
    wij hebben het wel gehoord maar hadden het te druk om even te gaan kijken. Waren net onze nieuwe kasten aan het inruimen, prioriteiten:).
    Maar jij hebt in ieder geval weer wel internet!!!!!!!!!!!!

  • 18 November 2012 - 15:07

    Petra:

    Hi Don, Dat was zeker even schrikken! Maar wel lachen...Leuk om je verhalen te lezen, ik krijg ook alweer zin om die kant op te gaan. Zit in de planning voor volgend jaar.!! In Thailand had ik echt niet dat gevoel wat ik in Latijns/zuidamerika heb/had. Ben benieuwd als je terugkomt wat je nog meer gaat vertellen.

    Dikke kus en groetjes aan Anika. Gaat het goed met haar?
    Petra

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Don

Verslag van mijn reizen naar Cusco in Peru. Kijk ook eens op de site van Stichting Inmenszo: http://www.inmenszo.info/

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 307
Totaal aantal bezoekers 98013

Voorgaande reizen:

01 Juli 2014 - 31 Augustus 2014

Pan Americana 2014 The Indian Trail

27 Maart 2012 - 30 November -0001

Weer terug naar Peru

Landen bezocht: