Cusco - Reisverslag uit Cusco, Peru van Don V - WaarBenJij.nu Cusco - Reisverslag uit Cusco, Peru van Don V - WaarBenJij.nu

Cusco

Door: DonV

Blijf op de hoogte en volg Don

23 Juni 2011 | Peru, Cusco

Gisteren ben ik aangekomen in Cusco en ik val met mijn neus in de boter voor wat betreft de feesten: vandaag Corpus Christi en morgen Inti Raymi, maar daarover later meer.

Ik verblijf in een (voor Peruaanse begrippen) uiterst luxueus appartement in de wijk San Blas. Steenkoud gedurende de nacht, in mijn thermo-shirt en onder 3 dekens had ik het afgelopen nacht nog steeds koud. Mijn thermo-broek ben ik kwijt, dus ik heb hier maar iets vergelijkbaars gekocht om ’s nachts mijn lijf een beetje op temperatuur te houden.

Maar wel met een eigen boiler met warm water, internet en telefoon. Ja ik ben hier dus ook telefonisch bereikbaar.

Corpus Christi

Deze religieuze dag werd oorspronkelijk ingevoerd door de Spanjaarden en geaccepteerd door de Peruanen. Voor hun had het echter weinig te maken met het Katholicisme, maar meer met een oud Inca ritueel.

De viering van Corpus Christi wordt gewoonlijk in heel Peru gevierd, maar het feest is het meest indrukwekkend in Cusco. Vijftien beschermheiligen en maagden komen vanuit verschillende plaatsen in optochten naar de Kathedraal van Cusco. Hier groeten zij het lichaam van Christus, zestig dagen na Paaszondag. Gedurende de hele dag kun je de geluiden van Maria Angola, de grootste kerkklok van Peru, gebouwd in de 16e eeuw door Diego Arias de la Cerda, horen.

Bij dit feest worden 12 typische gerechten bereid en gegeten, zoals cuy (cavia), chiriuchu, bier, chicha (typisch lokaal bier) en brood.

De optocht op de belangrijkste dag van dit feest vindt plaats rond 11.00 uur s´ochtends. De Plaza de Armas is bomvol met mensen die de heiligen komen bekijken.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Don

Verslag van mijn reizen naar Cusco in Peru. Kijk ook eens op de site van Stichting Inmenszo: http://www.inmenszo.info/

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 172
Totaal aantal bezoekers 98019

Voorgaande reizen:

01 Juli 2014 - 31 Augustus 2014

Pan Americana 2014 The Indian Trail

27 Maart 2012 - 30 November -0001

Weer terug naar Peru

Landen bezocht: